Om Johan Djurberg

Hur jag blev intresserad av Ford .......

Det började med att min farfar Eric Djurberg fick anställning hos Ernst Nilsson, Stockholms största Fordförsäljare. Min farfar började där under T-Fordens tid och 1947 startade han en bilverkstad i Edsviken norr om Stockholm.
Min far Lennart Djurberg arbetade där och övertog sedan bilverkstaden som numera finns i Veckholm utanför Enköping.
Min fars intresse för Ford började på 1950-talet och sommaren 1955 köpte han sin 1932 Roadster de Luxe som byggdes om till Hot Rod, förmodligen Sveriges första Hot Rod, som han fortfarande äger. Min far är en av pionjärerna inom svensk hot rodding och påverkade utvecklingen stort under 1950-talet i Sverige och som bevis för detta fick Lennart det nya priset Lifetime Achivement Award på Rat Fink Reunion 2009.

Jag Johan Djurberg är tredje generation som sysslar med Ford och eftersom jag är uppvuxen i Fordmiljö och har Fordblodet i ådrorna från två generationer innebär det att jag har fått mycket kunskaper som jag omsätter i min verksamhet.

Mina första steg tog jag bland Fordar och Forddelar och redan vid tio års ålder såg jag skillnad på årsmodeller och bildelar. Det fanns trimkammar, flerförgasarinsug blandat med ”NOS” delar, 1932 fotbrädor och skärmar i min omgivning. Jag fick vara med far och farfar på resor till okända bilskrotar, där inga andra besökare var välkomna på lagret förutom min far som känt ägarna sedan 1950-talets slut och vi fyllde lastbilslass med Forddelar, motorer, 1932- ramar och bakaxlar m m.

1990 for jag till USA första gången och jag hittade bildelar och en Ford Pickup från 1941 som jag renoverade och har använt sedan 1992 då den blev färdig.
Efter flera års väntan fick jag köpa en 1932 Ford Roadster som såldes ny i Sverige 1933. Bilen byggdes om till Hot Rod 1957 av Janne Eriksson ” Hot Rod pionjär ” och både bilen och Janne medverkade i filmen Raggare. Bilen bytte ägare flera gånger innan den kom i min ägo och den var då nedplockad och låg i lådor och är för närvarande under uppbyggnad.

Jag hittade familjebilen en mycket fin 1932 Tudor som såldes ny av Modins i Uppsala och jag är tredje ägare på bilen.
Tudorn genomgår en mild ombyggnad till klassisk Hot Rod såsom hydralbromsar och droppad axel och en hop up flathead.

Jag tycker även om och utövar historisk racing och rally och kör Ford Escort mk1 som jag har byggt om till klassisk rallybil. Mina placeringar är 2:a Hammarstrand Hill Climb 2007, 1:a Ånnaboda Hill Climb 2008 och 1:a Rättvik Hill Climb 2009.

Ford Escort mk1 som jag kör hillclimb med
Ford Escort
Ford Tudor 1932 som vi har som familje-sedan. På bild original sedan 1932
Tudor 1932
Jag demonterar en 1937 motor med överseende av min farfar
Jag demonterar
Jag i min fars roadster i unga år
Roadster
Lennart Djurbergs Roadster, en sommarkvällsutflykt
Lennarts Roadster
Min Ford Pickup 1941 års modell. Har även kört hillclimb med den.
Min pickup
Min Ford roadster som den såg ut 1958 då Janne Eriksson ägde den
Min roadster
Motor i min fars roadster så som den byggdes 1958
Motor i roadster